FLiS

Föreningen för folkhögskolor med lärarassistentutbildning i samverkan 
FLiS samlar svenska folkhögskolor som arbetar med lärarassistentutbildning i en gemensam förening med mål att stärka lärarassistentens yrkesroll och säkra ramar kring innehåll, nivåer och kvalitetskrav på utbildningen.

Vad gör FLiS? 
  • FLiS anordnar årligen konferenser och nätverksträffar för sina medlemsskolor som ett led i erfarenhetsutbyte, kompetensutveckling och kvalitetssäkring. 
  • Ansvarar för alumnenkäten. En enkät som skickas till tidigare studenter (alumner) för att samla in feedback och information om deras studietid, karriär och upplevelser. Syftet är att ständigt förbättra och utveckla utbildningarna. 
  • Sköter myndighetssamarbete och kontakt med politiker kring lärarassistentens yrkesroll och utbildning. Omvärldsbevakar media kring yrket och utbildningen Sprider information om nya rapporter och forskning rörande yrkesrollen 
  • Kommunicerar och marknadsför yrkesrollen och våra utbildningar 
  • Skickar regelbundet ut ett medlemsbrev med aktuell information
Aktuellt

SeQF 5
Under 2024-2025 har FLiS arbetat fram en SeQF-ansökan. SeQF (Sveriges referensram för kvalifikationer för livslångt lärande) är ett system som hjälper oss att få ett gemensamt språk när vi pratar om olika krav på kompetens, både i Sverige och utomlands. Syftet med referensramarna inom SeQF är att göra det lättare att jämföra kvalifikationer från studier och arbetsliv både nationellt och internationellt.

SeQF nivå 5, som är den nivå ansökan avser, motsvarar en yrkeshögskoleexamen eller en yrkeshögskoleliknande kvalifikation med motsvarande kompetensnivå.  FLiS vill SeQF 5-certifiera sina lärarassistentutbildningar för att sätta lärarassistentrollen på en tydlig plats i skolans befattningspalett, öka den generella kännedomen om rollen och underlätta för skolledare och kommuner att kunna anställa.

Branschråd
FLiS arbetar nu med att se över möjigheterna att starta ett branschråd. 
Syftet med ett branschråd är att
  • Ringa in yrkesrollen lärarassistent och förankra samt uppmärksamma värdet av yrkesrollen 
  • Utveckla våra utbildningar och vara en länk mellan utbildningarna och arbetslivet. På så sätt hålla utbildningen ajour med vad skolorna efterfrågar. 
  • En del av kvalitèsäkringsarbetet kopplat till SeQF
Historia
I mitten på 2010-talet startar folkhögskolornas lärarassistentutbildningar och de utvecklas för att vara ett tydligt alternativ som yrkesutbildning för de som söker stödpersoner för arbete i svenska skolan.
 
2020 bildas föreningen FLiS för folkhögskolor med lärarassistentutbildning i samverkan.  

2022 har föreningen arbetat fram en utbildningsplan som ett ramverk för utbildningarna för att tydligare kunna visa på viken nivå och på vilka kunskaper, färdigheter och kompetenser utbildningarna arbetar med under den ettåriga heltidsutbildningen.

Styrelsemedlemmar 2025

Ordförande
Jarle Hildonen - Ljungskile folkhögskola
Vice ordförande 
Eva Selander - Wendelsbergs folkhögskola
Kassör 
Santino Zhakata - Vindelns folkhögskola
Ledamöter
Kalle Bjelkefelt - Östra Grevie folkhögskola
Katarina Petersén Nielsen - Ljungskile folkhögskola
Marie Andersson - Birkagårdens folkhögskola
Peter Holmstedt - Brunnsviks folkhögskola
Therese Sjöblom - Västerbergs folkhögskola 
Adjungerad 
Ulrika Knutsson, Föreningskoordinator och ekonomiassistent
Sök